sobota 7. září 2013

Stieg Larsson - Muži, kteří nenávidí ženy

Tak tohle nebude recenze taková, jaká by správně měla být a vůbec se nestydím... Protože autor si mě příběhem omotal kolem prstu tak, že doteď jsem uchvácená, zamilovaná, vyšinutá, neuspokojená (protože v knihovně čekám na třetí díl :D ) a hlavně inspirovaná. Když autor zvolí jednu ze svých hlavních postav outsidera, který se staví proti celému světu, znamená to jediné - platonickou lásku většiny čtenářů - a já jsem do toho spadla taky :D Hm, jak originální...

Je to světový bestseller. Označen až rok po autorově smrti v roce 2005 a u nás byl vydán až v roce 2008 nakladatelstvím Host s velmi (podle mě) poutavou obálkou a s jiným názvem než podle originálu: "Dívka s dračím tetováním". Tato kniha je první z trilogie "Milénium" (název časopisu, ve kterém pracuje hlavní postava Mikael Blomkvist). Kniha je rozdělena na 4 části (pokaždé věta ze statistik ve švédsku ohledně znásilnění žen), a ty na kapitoly po několika dnech, ve kterých se prolínají dvě příběhové linie - život známého novináře Mikaela Blomkvista a světu vyhýbající se Lisbeth Salanderové.

První scéna z příběhu - přišel jako každý rok panu Vangerovi k narozeninám balíček. V něm byla zarámovaná vylisovaná květina. Od koho? Od jeho zesnulé vnučky nebo od potencionálního vraha? Kdoví - Mikael Blomkvist (známý novinář, který zrovna procházel krizí a označením za pomluvu, dostal za úkol zjistit po mnoha letech vraha vnučky Henrika Vangera. Ale ten si ho nechal skrz svého právníka ověřit v bezpečnostní a detektivní kanceláři Milton Security, kde mezi nejlepší soukromé detektivy patřila Lisbeth Salanderová - něco málo přes dvacet let stará dívka s vyzáblou postavou a s nevšedním vzhledem, zato se schopnostmi profesionála a s hackerskými sklony. Mikael se s Lisbeth seznámí a pátrají společně po sériovém vrahovi, který fanaticky vraždil a zdůvodňoval si to pomocí úryvků z bible. Minulost rodiny Vangerů se začíná nepříjemně projevovat a o to nebezpečnější je v současnosti.

Jako první jsem zhlédla film, než jsem se dozvěděla, že existuje knižní předloha :D Proto se mi kniha ze začátku četla poněkud hůře, věděla jsem co přijde, detaily mě zas moc nepřekvapovaly, ale! najednou jsem se přehoupla přes třístou stránku a příběh nabral takových obrátek, že mi vzal dech. Detaily vražd a postup myšlení hlavních hrdinů, kterých se ve filmu nedočkáte, byly z celé knihy to nejsladší - přesně to, jak hltáte očima každý řádek a i když víte, kdo je vrah, stejně jste ohromeni... Neuvěřitelná kniha, příběh, postavy, země, autor - zamilovala jsem se a co jiného vám můžu říct? Prostě přečíst!

Zjednodušeně: Originální severská krimi s hackerkou v hlavní roli!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář!